Szanowni Państwo!


Kto z Was, wchodząc do Zamku biskupów warmińskich, nie przeżywał specyficznej podróży w czasie? Freski na krużgankach, więźba dachowa na poddaszu południowym, barokowa kaplica, sklepienie wielkiego refektarza, chłód piwnic… Patrzymy na nie, dotykamy ich, fascynujemy się ich trwaniem zastanawiając się równocześnie nad obecnością ludzi, którzy byli tu przed nami. Niektórych znamy z imienia i nazwiska oraz z ich niekwestionowanych dokonań. Ale ilu odcisnęło swój drobny ślad pozostając anonimowymi aż do dnia dzisiejszego? O czym myśleli, kim byli, jak patrzyli na otaczającą ich wtedy rzeczywistość? Co ich śmieszyło, co wzruszało a co napawało trwogą?

Pytania te zyskują na intensywności zwłaszcza w okresie festiwalu Varmia Musica, kiedy to z rozmaitych zakątków zamku (ale także pałacu biskupiego czy kościoła farnego) dochodzą wspaniałe dźwięki dawnych instrumentów. O tak zwanej „muzyce dawnej” mówi się często, że pozwala nam usłyszeć utwory w ich oryginalnym brzmieniu. Ale nie o samo brzmienie przecież chodzi. Czy nie bardziej interesujące jest wniknięcie we wrażliwość i emocje ludzi, którzy żyli i tworzyli sto, dwieście czy trzysta lat temu? Czy możemy spojrzeć na naszą współczesność przez pryzmat ich doświadczeń? Czytając traktaty, listy oraz inne dokumenty z przeszłości jesteśmy zaskoczeni jak bliscy są nam autorzy tych tekstów. Dzieli nas wielka przestrzeń czasowa ale łączy wspólnota wyznawanych idei.

Hasłem tegorocznej edycji festiwalu Varmia Music jest Opera, więc jako swoistą zachętę pozwalam sobie przytoczyć cytat z Allgemeine Theorie der Schönen Künste (1771) Johanna Georga Sulzera w tłumaczeniu Michała Bristigera:

W tym szczególnym widowisku scenicznym, któremu Włosi nadali miano opery, panuje bardzo dziwne pomieszanie rzeczy wielkich z małymi, piękna z brakiem smaku, tak że czuję niemałe zakłopotanie na myśl, jak i co mam o tym napisać. W najlepszych nawet operach widzi się i słyszy rzeczy, które są głupie i pozbawione smaku , więc nie pozostaje nam nic innego, jak tylko sądzić, iż przeznaczone są dla dzieci bądź dla zdziecinniałego pospólstwa, które chce się wprawić w podziw. A między tymi nędznymi i urągającymi naszemu smakowi wymysłami natrafia się na rzeczy, które poruszają nasze serca i w niezwykły sposób działają na nasze umysły, przepełniając je to słodką rozkoszą to delikatnym współczuciem albo też trwogą czy przerażeniem.

Serdecznie zapraszam na emocjonujące, przerażające, słodkie i rozkoszne wydarzenia festiwalowe

Marek Niewiedział
Dyrektor Artystyczny Festiwalu


Program

1 sierpnia 2021
niedziela

19:00 Zamek Biskupów Warmińskich, Wielki Refektarz   

Dramma per Musica – Koncert Inauguracyjny

  • Anna Mikołajczyk – sopran
  • Marek Niewiedział – obój
  • Zbigniew Pilch – skrzypce 
  • Radosław Kamieniarz – skrzypce
  • Piotr Chrupek – altówka  
  • Jakub Kościukiewicz – wiolonczela
  • Stanisław Smołka – kontrabas  
  • Marta Niedźwiecka – klawesyn  

Program:

Georg Friedrich Haendel (1685–1759)
Uwertura do opery Agrippina
Furie Terribili z opery Rinaldo
Piangerò la sorte mia z opery Juliusz Cezar


Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto g moll na instrumenty smyczkowe i b.c. RV 157

Allegro
Largo
Allegro

Sposa son disprezzata z opery Bajazet
Agitata da due venti z opery La Griselda

Georg Friedrich Haendel (1685–1759)
Koncert obojowy B-dur HWV 301

Adagio
Allegro
Siciliana
Vivace

M'adora l'idol mio
z opery Tezeusz


2 sierpnia 2021
poniedziałek

19:00 Zamek Biskupów Warmińskich, Wielki Refektarz

Opus 200
Inauguracja klawesynu Bruce’a Kennedy’ego z 2020 roku.

  • Ewa Mrowca – klawesyn

Program:

Louis Couperin (1626–1661)
Chaconne en fa majeur

Jacques Champion de Chambonnières (1601–1672)

Pieces en fa majeur

Sarabande
Chaconne

Louis Marchand (1669–1732)
Suite en ré mineur

Prelude
Allemande
Saraband
Chaconne

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Suita Francuska Es-dur BWV 815

Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte
Menuet
Air
Gigue

Jacques Duphly (1715-1789)
Pièces de clavecin

Chaconne

3 sierpnia 2021  
wtorek

17:00 Zamek Biskupów Warmińskich, Południowe Poddasze

Bachowskie dygresje I

  • Zbigniew Pilch – skrzypce
  • Marta Niedźwiecka – fortepian historyczny

Program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Sonaty na skrzypce i klawesyn obbligato w opracowaniu na skrzypce i fortepian Karola Lipińskiego i Carla Czernego (Six grandes sonates pour piano et violon obligé):


III Sonata E-dur BWV

Adagio
Allegro
Adagio
Allegro

IV Sonata c-moll BWV 1017

Siciliano
Allegro
Adagio
Allegro


V Sonata f-moll BWV 1018
Largo
Allegro
Adagio
Allegro

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu




 

 

19.00 Kościół p.w. Św. Piotra i Pawła

Bachowskie dygresje II

  • Robert Gierlach – baryton
  • Marek Niewiedział – obój
  • Zbigniew Pilch – skrzypce
  • Radosław Kamieniarz – skrzypce
  • Piotr Chrupek – altówka
  • Jarosław Thiel – wiolonczela
  • Stanisław Smołka – kontrabas
  • Marcin Szelest – pozytyw

Program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Kantata: Ich habe genug BWV82

21:00 Zamek Biskupów Warmińskich, Wielki Refektarz

Bachowskie dygresje III

  • Ewa Mrowca – klawesyn

Program:

Johann Sebastian Bach (1685–1750)

Suite 2 BWV 813

Allemande
Courante
Sarabande
Air
Menuet I, II
Gigue

 

Suite 4 BWV 815

Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte
Menuet
Air
Gigue


Suite 5 BWV 816

Allemande
Courante
Saraband
Gavotte
Bourrée
Loure
Gigue


4 sierpnia 2021
środa

19:00 Zamek Biskupów Warmińskich, Południowe Poddasze

Antrakt

  • Karolina Zych – flet
  • Toni Salar Verdu – klarnet
  • Tomasz Wesołowski – fagot
  • Katarzyna Drogosz – fortepian historyczny

Program:

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Adelaide w opracowaniu na flet i fortepian

Carl Maria von Weber (1786–1826)
Variations Op. 33 na motywach opery Silvana

Louis Spohr (1784– 1859)
Adagio na fagot i fortepian

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Wariacje F-dur na temat „Ein Weib ist das herrlichste Ding“
KV 613 na fortepian solo

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Serenada D-dur na flet i fortepian op. 41

5 sierpnia 2021
czwartek

18:00 Oranżeria Kultury

Salon klasyczno-romantyczny

  • W programie utwory W.A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Schuberta oraz wielu innych kompozytorów
  • Wykonawcami będą wykładowcy i uczestnicy warsztatów Varmia Musica Academia
6 sierpnia 2021
piątek

19:00 Zamek Biskupów Warmińskich, Południowe Poddasze

Opera instrumentalna

  • Krzysztof Firlus – viola da gamba
  • Piotr Chrupek – altówka
  • Jarosław Thiel – wiolonczela
  • Krzysztof Stencel – róg
  • Monika Woźniak – fortepian historyczny
  • Anna Guja – fortepian historyczny

Program:

Hermann Gustav Jaeschke (1818–po 1846)
Wariacje na violę da gamba i fortepian na motywach opery Jakub i jego synowie w Egipcie autorstwa Étienne-Nicolasa Méhula (Milicz, po 1840 r.)

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Duet mit zwei obligaten Augengläsern na altówkę i wiolonczelę

Ferdinand Ries (1784–1838)
Sonata na róg i fortepian op. 34

  • Larghetto. Allegro Molto
  • Andante
  • Rondo. Allegro



  • 21:00 Zamek Biskupów Warmińskich, Kaplica

    Braniewo 1610. Kiedy opera była młoda

  • Marcin Szelest – pozytyw

  • 7 sierpnia 2021
    sobota
    Zamek Biskupów Warmińskich

    Koncert uczestników

    17:00 – część I introductio
    18:30 – część II development
    20:00 – część III finis


    8 sierpnia 2021
    niedziela
    12:00 Kościół p.w. św. Piotra i Pawła

    Msza święta

    Oprawa muzyczna w wykonaniu wykładowców i uczestników Varmia Musica Academia

    19:00 Dziedziniec Hotelu Krasicki

    Koncert finałowy

  • Soliści i orkiestra festiwalowa
  • Wykładowcy i uczestnicy Varmia Musica Academia
  • Zbigniew Pilch – skrzypce/kierownictwo artystyczne

  • Georg Friedrich Haendel (1685–1759)
    Apollo e Dafne HWV 122

    Wykonawcy

    Anna Mikołajczyk

    sopran. Absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie prof Małgorzaty Marczewskiej. Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracuje między innymi z Operą Bałtycką, czy Operą Wrocławską, gdzie wykonuje pierwszoplanowe role w operach W. A. Mozarta, P. Czajkowskiego, G. Verdiego czy I. Strawińskiego. Jest odtwórczynią wielu dzieł współczesnych. Prawykonania swoich kompozycji powierzają jej tacy kompozytorzy jak: Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto. W listopadzie 2011 roku odbyła się w Operze Bałtyckiej prapremiera opery Elżbiety Sikory Madame Curie, w której artystka zaśpiewała partię tytułową. Zarówno przedstawienie jak i główna rola zostały wielokrotnie nagrodzone. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Brała udział w realizacji płyt, które wielokrotnie nominowane były do nagrody fonograficznej FRYDERYK, a kilka tę nagrodę otrzymało. Solowa płyta z pieśniami Karola Szymanowskiego wyróżniona została przez Akademię Fonograficzną dwiema nagrodami FRYDERYK 2008, w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku.

    Ewa Mrowca

    Z wyróżnieniem ukończyła studia w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Elżbiety Stefańskiej. Absolwentka Guildhall School of Music&Drama w Londynie w klasie Nicholasa Parle, oraz Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie Jörga Andreasa Böttichera. Zdobyła wyróżnienie w VI Konkursie Klawesynowym im. J. Broadwooda w Londynie. Koncertuje w Polsce, Francji, Niemczech, Chinach oraz USA.

    Jej pierwszy solowy album z Pieces de clavessin Jeana Nicolasa Geoffroy (Dux 0137), zyskał znakomite recenzje w Polsce, Luxemburgu, Francji i Niemczech, a także został nominowany do prestiżowej nagrody International Classical Music Awards 2013. W marcu 2014 otrzymał wyróżnienie 5 Diapason.

    Karolina Zych

    Flecistka orkiestry instrumentów historycznych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykładowca Katedry Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora, specjalizując się w literaturze fletowej o znamionach stylu Empfindsamkeit. Urodziła się w 1979 roku w Radomiu, gdzie ukończyła Szkołę Muzyczną w klasie fletu poprzecznego. Swoje umiejętności rozwijała w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, a następnie w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku na wydziale Alte Musik, w klasie fletu traverso Benedeka Csaloga. Jest specjalistką w dziedzinie gry na historycznych fletach poprzecznych od XVII do XIX wieku, nie rezygnując jednak z XX w. praktyk wykonawczych na flecie współczesnym.

    Stale współpracuje z orkiestrą Capella Cracoviensis, z którą występowała pod batutą m. in. Jana Tomasza Adamusa, Andrew Parrota, Paula McCreesha, Christophe Rousette'a, czy Alessandro Moccii, wykonując szeroki repertuar od baroku do romantyzmu. Brała udział w nagraniach płytowych, m.in. „Halki” Stanisława Moniuszki dla Sony Music. Była solistką orkiestry Konfraternia Caper Lubliniensis, orkiestry Diletto z Białegostoku, Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Jest członkiem zespołu The Ballard Consort. Koncertuje w Polsce a także za granicą, ma za sobą występy m.in w Niemczech, Norwegii, Grecji, Portugalii, Japonii, Belgii, Litwie, Rosji.

    Marek Niewiedział

    Jeden z pierwszych oboistów w Polsce profesjonalnie zajmujący się grą na historycznych obojach. Koncertujący solista, kameralista, muzyk orkiestrowy oraz aktywny propagator muzyki dawnej, a także organizator rozmaitych działań artystycznych. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie oboju prof. Mieczysława Koczorowskiego, Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie oboju barokowego i klasycznego Ku Ebbinge oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku w klasie Wolfganga Kubego. Od 1998 roku na stałe współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, pełniąc w niej funkcje koordynatora orkiestru Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Jest pierwszym oboistą oraz kierownikiem sekcji dętej Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. W1996 roku został wyróżniony Nagrodą Radnych Miasta Poznania za osiągnięcia artystyczne, a w 2002 Nagrodą im. Zofii Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej. Dyrektor artystyczny festiwalu Varmia Musica oraz warsztatów muzycznych Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

    Zbigniew Pilch

    Jeden z najwybitniejszych skrzypków barokowych, doktor sztuki, artysta o szerokich zainteresowaniach, które obejmują muzykę instrumentalną od XVI do XXI w., ze szczególnym uwzględnieniem wirtuozowskiej literatury skrzypcowej. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d’amore. Jako solista, kameralista i dyrygent koncertuje w całej Europie i na świecie. Od początku działalności Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pełni funkcję jej koncertmistrza. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną, NFM Filharmonią Wrocławską, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej i Wrocław Baroque Ensemble. Ma bogaty dorobek fonograficzny – jako solista nagrał wirtuozowskie Koncerty skrzypcowe F. Janiewicz, brał także udział w realizacji płyt pod dyrekcją P. McCreesha, A. Kosendiaka i J. Thiela Wykłada w akademiach muzycznych we Wrocławiu i w Krakowie oraz podczas kursów mistrzowskich w ramach Festiwalu Varmia Musica w Lidzbarku Warmińskim.

    Piotr Chrupek

    Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie altówki prof. Marcina Murawskiego, a także Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie altówki barokowej dra Zbigniewa Pilcha. Uczestniczył w kursach mistrzowskich pod kierunkiem prof. Piotra Reicherta, Zbigniewa Pilcha, Jarosława Thiela, Sirkki-Lisy Kaakinen, Markusa Möllenbecka. Jest współzałożycielem i członkiem kwartetu smyczkowego „Musicarius” specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej, z którym występuje w kraju i poza jego granicami. Na stałe współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Barokową. Współpracuje również z najważniejszymi zespołami muzyki dawnej w Polsce jako solista, kameralista, często także w roli prowadzącego grupę. Koncertował wspólnie z Jane Rogers, Enrico Gattim, Kati Debretzeni, Peterem Hansonem. Współpracował również z zespołem The English Baroque Solists pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera.

    Jarosław Thiel

    absolwent poznańskiej Szkoły Talentów, studiował wiolonczelę na akademiach muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Od 1997 roku w swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Podjął studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka (dyplom z wyróżnieniem). Od 2000 roku jest pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester oraz członkiem prowadzonej przez Laurence’a Cummingsa FestspielOrchester Göttingen. Współpracuje również z innymi czołowymi niemieckim zespołami, takimi jak Cantus Cölln, Akademie für Alte Musik Berlin czy Lautten Compagney. Występuje regularnie jako solista i kameralista – w tej roli gościł na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej na Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2006 roku został zaproszony do współpracy z Wrocławską Orkiestrą Barokową jako jej dyrektor artystyczny.

    Marcin Szelest

    jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy, 1997) i The Boston Conservatory (Artist Diploma in Organ Performance w klasie prof. Jamesa Davida Christiego, 1999). Zdobył I nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J.P. Sweelincka w Gdańsku (1995). Występuje w Europie i USA jako solista, kierownik artystyczny zespołu Harmonia Sacra oraz członek innych zespołów historycznych instrumentów, takich jak The Bach Ensemble, Concerto Palatino czy Wrocławska Orkiestra Barokowa. Jest autorem artykułów poświęconych siedemnasto- i osiemnastowiecznym polskim źródłom muzycznym oraz ich problematyce edytorskiej. Przygotował do wydania w serii Monumenta musicae in Polonia dzieła zebrane Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego. Jego praca habilitacyjna Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia (Kraków 2007) uzyskała nagrodę Prezesa Rady Ministrów (2008). Obecnie jest profesorem organów i kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Krakowie, dyrektorem artystycznym Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej oraz organistą kościoła św. Krzyża w Krakowie, gdzie gra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 roku.

    Krzysztof Firlus

    urodził się w 1983 roku w Opolu. Uczył się gry na kontrabasie w PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w klasie Andrzeja Szajdy (1997-2002). Naukę kontynuował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem as. Jana Kotuli. Umiejętność gry na kontrabasie doskonalił pod kierunkiem tak znakomitych wirtuozów jak: K. Trumpf, M. Gajdos, B. Furtok, D. Mizera, L. Rakow, T. Hauta-aho, M. Jelinek, R. Gabdullin czy C. Rotaru. Aktualnie jest asystentem w klasie kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykiem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Ponadto współpracuje bądź współpracował z takimi zespołami jak: kwartet kontrabasowy „Ace of Bass”, zespół muzyki dawnej „Extempore”, Filharmonia Opolska im. J. Elsnera, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna AUKSO, Filharmonia Rybnicka im. Braci Szafranków, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej w Krakowie, kwartet smyczkowy Altra Volta. Do jego dotychczasowych osiągnięć należy: otrzymanie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” (2009), II miejsce w I Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym „Wratislavia” we Wrocławiu (2008), I miejsce w VIII Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. A.B. Ciechańskiego w Poznaniu (2007), II miejsce w kategorii „kontrabas” w I Ogólnopolskim Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2006), III miejsce w I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Kontrabasowym w Łodzi (2006), III miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym w Brnie (2004).

    Marta Niedźwiecka

    Absolwentka klasy klawesynu prof. M. Czarny-Kaczmarskiej i dr hab. A. Rupocińskiej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn-Bartholdy“ w Lipsku w klasie N. Parle‘a. Współpracuje m.in. z Wrocławską Orkiestrą Barokową, Ars Cantus, Cantores Minores Wratislavienses, Wrocław Baroque Ensemble. Występowała na wielu festiwalach m.in.: Wratislavia Cantans, Forum Musicum, Bach-Fest Leipzig, Usedomer Musikfestival, Jazztopad. Stypendystka DAAD (2008), laureatka Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (2007) oraz VII edycji programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego„Młoda Polska” (2010). Kierownik artystyczny projektu Zapomniane Miasto 2016, realizowanego przez Narodowe Forum Muzyki w ramach programu ESK Wrocław 2016.

    Mirosław Feldgebel

    Absolwent Wydziału Instrumentalnego w klasie fortepianu, studiował także na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ceniony pianista i kameralista. Partnerował najwybitniejszym artystom polskim i zagranicznym. Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. I nagroda w Torneo Internazionale di Musica w Turynie, III nagroda w XII Concorso Musicale Europeao Citta di Moncalieri).

    Od wielu lat zajmuje się również wykonawstwem muzyki dawnej na instrumentach historycznych - na klawesynie, harfach średniowiecznych, renesansowych i barokowych (współpraca z czołowymi zespołami muzyki dawnej) oraz na wczesnych fortepianach klasycznych i romantycznych.

    Mirosław Feldgebel występował w wielu prestiżowych salach koncertowych Europy, obu Ameryk, Afryki oraz Azji (m.in. w Sali Pleyela w Paryżu, Wiener Musikverein, Vredenburgsaal w Utrechcie,Omotesando w Tokio, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Concertgebouw w Amsterdamie, Studiu im. W.Lutosławskiego, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie). Uczestniczył w obchodach 150 rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. Wratislavia Cantans, Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych w Siauliai na Litwie, Holland Festival.

    Tomasz Wesołowski

    Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie w 2004 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. Wojciecha Orawca. W latach 2004-2008 studiował fagot historyczny w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Donna Agrell, Wouter Verschuren) oraz w Accademia Internazionale della Musica w Mediolanie (Alberto Grazzi). Współpracuje z wiodącymi orkiestrami historycznego nurtu wykonawczego, między innymi z Les Musiciens du Louvre, B'rock, Freiburger Barockorchester, Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna, Holland Baroque Society, Les Talens Lyriques, Bach Collegium Japan, Le Cercle de l'Harmonie, Netherlands Bach Society, European Union Baroque Orchestra. W Polsce z Warszawską Operą Kameralną, Wrocławską Orkiestrą Barokową,, Arte Dei Suonatori, Capella Cracoviensis, {oh} orkiestra historyczna. Nagrywał dla Mezzo, Arte, Erato (Diapason d'Or), Polskiego Radia, Channel Classics, naïve, Alpha, BIS, ORF Edition Alte Musik, Brillant Classics oraz DUX. Na arenie międzynarodowej działa również jako wykładowca na kursach i uczelniach: Akademia Muzyczna w Poznaniu, Academia w Lidzbarku Warmińskim oraz na festiwalu Oficina de Musica de Curitiba w Brazylii.

    Krzysztof Stencel

    Muzyk kameralista i pedagog. Należy do pierwszego pokolenia polskich muzyków zajmującego się grą na instrumentach historycznych. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Mieczysława Korcza. Po uzyskaniu tytułu magistra kontynuował naukę u Williama VerMeulena w Houston.

    W ostatnich sezonach współpracował z czołowymi zespołami muzyki dawnej, w tym Helsinki Baroque Orchestra, Den Jyske Sinfonietta, Finnish Baroque Orchestra, Enghave Barok, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Esterházy Hofkapelle, Capella Savaria, Arte dei Suonatori. Występował pod batutami takich mistrzów jak Christopher Hogwood, Philippe Hereeweghe, Paul McCreesh, Paul Goodwin, Marc Minkowski czy Enrico Onofri.

    Oprócz aktywności związanej z grą na instrumentach historycznych, koncertuje i prowadzi działalność pedagogiczną na waltorni współczesnej. Wielokrotnie występował z World Orchestra for Peace i Filharmonią Narodową, a jego stała orkiestra to Sinfonia Varsovia. Jest pomysłodawcą i organizatorem warsztatów waltorniowych Rogowisko. Jest również adiunktem prowadząc klasę waltorni w Akademii Muzycznej w Poznaniu.

    Robert Gierlach

    Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej (klasa prof. K. Pustelaka). Artysta występuje w: Teatro La Fenice w Wenecji, Filarmonico w Veronie, Teatro Comunale w Bolonii, Teatro dell’ Opera w Rzymie, Teatro alla Scala w Mediolanie, Theatre des Champs-Elysees w Paryżu. Jedną z jego popisowych partii jest mozartowski Figaro, którego śpiewał m.in. w Cape Town, na Festiwalu Operowym w Glyndebourne, w Grand Theatre w Genewie oraz w Grand Opera na Florydzie. Koncertuje z: Orkiestrą Filharmonii Narodowej, NOSPR, Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Orkiestra Filadelfijska, NHK Tokyo Orchestra. Bierze udział w festiwalach muzycznych: Salzburger Festspiele, BBC Proms, występując pod batutą: Sir S. Rattle, Sir Y. Menuhin, Ch. Dutoit, V. Gergiew, J. Maksymiuk, J. Semkow. W ostatnich kilku latach zaśpiewał m.in. z zespołami: Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker w Opera du Montreal, w Operze Flandryjskiej w Anwerpii, w New York City Opera.

    Stanisław Smołka

    Kontrabasista specjalizujący się w historycznym wykonawstwie gry na kontrabasie, violone i violi da gamba.Ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie kontrabasu prof. Stefana Nowaka. Studiował również grę na violi da gamba w Dresdner Akademie fur Alte Musik pod kierunkiem prof. Christiny Kyprianides oraz w katowickiej Akademii Muzycznej gdzie odbył studia magisterskie w klasie prof. Marka Caudle. Swoją pracę artystyczną rozpoczynał w „Chopin Chamber Orchestra” oraz w orkiestrze kameralnej i symfonicznej Państwowej Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Jednak jego zainteresowania już od czasu studiów zwracały się w kierunku historycznych praktyk wykonawczych i tej właśnie dziedzinie postanowił poświęcić następny okres swojej zawodowej aktywności. Obecnie sprawuje funkcję lidera grupy kontrabasów w orkiestrze instrumentów dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej.

    Katarzyna Drogosz

    urodziła się w Warszawie. Tam studiowała grę na fortepianie w klasie prof. Teresy Manasterskiej i ad. Aleksandry Kowalik. Po uzyskaniu dyplomu magistra (2001), podjęła dalsze studia w dziedzinie instrumentów historycznych w Conservatorium van Amsterdam (2001-2005) w klasie fortepiano prof. Stanleya Hooglanda oraz w Musikhochschule Freiburg (2005-2007) w klasie klawesynu prof. Roberta Hilla. Studiowała także dyplomację kulturalną w Collegium Civitas w Warszawie oraz ukończyła studia doktoranckie w katowickiej Uczelni. Stopień doktora uzyskała w styczniu 2017 roku. W 2007 roku otrzymała wyróżnienie na międzynarodowym konkursie „Musica Antiqua” w Brugii, w kategorii pianoforte solo. Koncertuje jako solistka i kameralistka. Występuje z wieloma wokalistami i instrumentalistami, m. in. Martą Boberską (sopran), Teresą Kamińską (wiolonczela), Petrą Matejovą (pianoforte). Współpracuje także z wybitnym brytyjskim fortepianistą, profesorem Royal College of Music w Londynie, Geoffreyem Govierem, poświęcając się interpretacji utworów Franciszka Schuberta na fortepian na cztery ręce. Katarzyna Drogosz występowała z najlepszymi polskimi zespołami instrumentów dawnych: Capellą Cracoviensis, Wrocławską Orkiestrą Barokową i Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

    Monika Woźniak

    jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu na kierunkach: fortepian (studia u prof. J. Marcinkowskiej) oraz klawesyn (studia u prof. Marii Banaszkiewicz-Bryły). Studiowała także w ramach programu Erasmus+ w Akademii Muzycznej im. Leoša Janačka w Brnie w klasie klawesynu prof. Barbary Marii Willi oraz w Akademii Muzycznej w Malmö w klasie fortepianu prof. Hansa Pålssohna. Od 2020 r jest studentką muzykologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Do najważniejszych osiągnięć artystycznych może zaliczyć Ogólnopolski Konkurs Klawesynowy „Wanda Landowska in memoriam” Poznań 2019, gdzie zdobyła wyróżnienie, a także udział w dwóch edycjach Festiwalu „Chopin w Barwach Jesieni”, podczas których dokonała prawykonań dwóch utworów klawesynowych Andrzeja Henryka Bączyka. (2017, 2020). W 2020 roku zdobyła Nagrodę Regionu Zlinskiego za Wybitny Talent podczas letniej Akademii w Kromériž (Czechy).

     

    Anna Guja

    absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu Mirosława Herbowskiego (licencjat) oraz Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Piotra Sałajczyka i Łukasza Trepczyńskiego (studia magisterskie), swoje umiejętności w zakresie gry na klawesynie doskonali pod kierunkiem Marka Pilcha i Anny Firlus, a na fortepianie historycznym u Katarzyny Drogosz. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Eugene Indjica, Andrzeja Jasińskiego, Aleksieja Orlowieckiego (fortepian), Marka Toporowskiego, Urszulę Bartkiewicz, Skipa Sempe, Oliviera Fortina (klawesyn), Marcię Hadjimarkos (klawikord). Laureatka międzynarodowych konkursów w Polsce i za granicą.

     

    Toni Salar-Verdú

    znany jest jako jeden z czołowych klarnecistów historycznych, ale również jako jeden z najbardziej frapujących muzyków naszych czasów. Obecnie (od 2005 r.) jest pierwszym klarnecistą Concerto Köln, a od 2009 r. występuje we francuskiej orkiestrze Ensemble Matheus jako pierwszy klarnecista i asystent dyrygenta Jeana Christophe’a Spinosiego. Przez 10 lat był członkiem sekstetu instrumnetów dętych Nachtmusique. Z zespolem tym objechał Europę i Amerykę, dokonał wielu nagrań dla wytwórni Glossa, oraz występował na najbardziej prestiżowych festiwalach, m.in. Utrecht Early Music Festival, Boston Early Music Festival, Edinburgh International Festival, Musikfest Bremen. Ostatnio, jako samodzielny kierownik artystyczny, założył zespól La Vera Costanza.

     

    Patronat honorowy

     

    Partnerzy organizacyjny

    Patroni medialni

    Partner

     

    Kontakt

    Dyrektor artystyczny
    Marek Niewiedział
    tel. 608 35 50 22
    marek@varmiamusica.pl

    Kontakt dla mediów i sponsorów
    Grzegorz Kołnierzak
    tel. 501 46 02 02
    grzegorz@varmiamusica.pl