Klasy
śpiew solowy, flet historyczny, obój historyczny, fagot historyczny/dulcian, skrzypce barokowe, altówka barokowa, wiolonczela barokowa, viola da gamba, organy, klawesyn, lutnia, taniec historyczny
Anna Mikołajczyk
Marta Czarkowska – asystentka w klasie śpiewu
Adresowana jest zarówno do uczniów i studentów klas wokalnych oraz zawodowych muzyków (bez względu na rodzaj głosu) pragnących zgłębiać zagadnienia związane z historycznym wykonawstwem, jak i do śpiewaków prezentujących zgoła odmienne postawy wobec kwestii tzw. historycznych praktyk wykonawczych. Repertuarowo obejmuje muzykę od wczesnego baroku po wiek XIX. Dodatkowym walorem jest możliwość współpracy z Mirosławem Feldgeblem – pianistą, klawesynistą, harfistą, do którego dyspozycji będzie pozostawał XIX-wieczny fortepian. Młodzi śpiewacy podczas kursu Varmia Musica Academia mogą wziąć udział w tzw. Salonie Romantycznym prezentując XIX-wieczny repertuar pieśniarski, w wykonaniu Kantaty o kawie Schweigt stille, plaudert nicht Johanna Sebastiana Bacha i oczywiście w koncertowym wykonaniu opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella. Uczestnicy klasy śpiewu mogą także wejść w skład wokalnego zespołu solistów, który podczas wykonania Dydony i Eneasza będzie realizował partie chóralne.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia zespołowe
– pracę z akompaniatorem;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
– Języki wykładowe: polski, angielski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 10
Karolina Zych
Kurs adresowany jest do osób, które chcą doskonalić swoje umiejętności w grze na flecie traverso oraz dla tych, którzy chcieliby zapoznać się z fletami historycznymi od zupełnych podstaw. Dla początkujących istnieje możliwość skorzystania z instrumentu na miejscu podczas warsztatów. Oprócz fletu barokowego proponujemy poszerzenie instrumentarium i zakresu repertuaru, włączając flety z prostym systemem klapowym, wykorzystywane w muzyce klasycznej i wczesnoromantycznej. Oprócz lekcji indywidualnych planowane są zajęcia grupowe metodyczno – praktyczne z zakresu interpretacji muzyki minionych epok oraz zagadnień technicznych. Główny filar warsztatów będzie stanowiła kameralistyka, ze względu na nieocenione wartości w rozwoju młodego flecisty. Przygotowana wyłącznie na potrzeby Varmia Musica Academia aranżacja opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella przewiduje także udział flecistów.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– zajęcia z tworzenia i improwizowania kadencji;
– zajęcia p.t. „intonacja w orkiestrze”;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6
Marek Niewiedział
Do klasy oboju historycznego zaproszeni są wszyscy pragnący zgłębiać tajniki gry na instrumentach ze słowem „obój” w nazwie oraz na wielu instrumentach pokrewnych. Podczas kursu można bliżej zapoznać się z takimi instrumentami jak: obój barokowy, obój miłosny, obój myśliwski, klasyczny obój dwu- i ośmioklapowy, rożek angielski oraz obój XIX-wieczny. Zagadnienia zarówno czysto techniczne jak i wykonawcze, poparte dużym doświadczeniem orkiestrowym, stanowią punkt wyjścia podczas naszych muzycznych spotkań. W ramach klasy przewidziane są także warsztaty z budowy stroików do różnych rodzajów obojów historycznych. Akceptowane są zarówno instrumenty „z epoki” jak i instrumenty współczesne. Istnieje możliwość wypożyczenia instrumentu po wcześniejszym kontakcie z organizatorami. Przygotowana wyłącznie na potrzeby Varmia Musica Academia aranżacja opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella przewiduje także udział oboistów.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– udział w konsorcie obojowo-fagotowym;
– zajęcia z technologii budowy stroików;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski, czeski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6
Tomasz Wesołowski
Do klasy fagotu historycznego zapraszamy muzyków o różnych stopniach zaawansowania, grających zarówno na instrumentach historycznych jak i współczesnych. Do dyspozycji kursantów będą kopie fagotów barokowych, klasycznych oraz dulcjany. Podczas kursu będziemy się koncentrować na repertuarze solowym i kameralnym obejmującym epoki od renesansu po romantyzm. Poruszymy kwestie techniczne i stylistyczne, szeroko studiując zagadnienie ornamentacji. Oprócz lekcji indywidualnych przewidziane są zajęcia z techniki budowy stroików, studiów orkiestrowych i kameralistyki fagotowej w małych i dużych składach oraz konsorcie obojowo-fagotowym. Przygotowana wyłącznie na potrzeby Varmia Musica Academia aranżacja opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella przewiduje także udział fagocistów.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– udział w konsorcie obojowo-fagotowym;
– zajęcia z technologii budowy stroików;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski, niemiecki
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6
Zbigniew Pilch
Radosław Kamieniarz – asystent w klasie skrzypiec
Piotr Chrupek – asystent w klasie altówki
Adresowana jest do skrzypków i altowiolistów zarówno posiadających już pewien zasób wiedzy związany ze stylowym wykonawstwem muzyki baroku, klasycyzmu i wczesnego romantyzmu, jak i do muzyków pragnących wzbogacić zakres dotychczasowych umiejętności gry na instrumentach współczesnych o praktykę gry na instrumentach historycznych. Oprócz zagadnień związanych z interpretacją i zrozumieniem muzyki dawnej duży nacisk kładzie się także na rozwiązywanie problemów związanych z techniką instrumentalną i z tzw. praktyką orkiestrową. Akceptowane są zarówno instrumenty „z epoki” jak i instrumenty współczesne. Istnieje możliwość wypożyczenia barokowych i klasycznych smyczków po wcześniejszym kontakcie z organizatorami.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki
Języki wykładowe: polski, angielski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący (preferujemy posiadanie dyplomu ukończenia szkoły muzycznej II stopnia)
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 15
Jakub Kościukiewicz
Przeznaczona jest zarówno dla osób zgłębiających zagadnienia wykonawcze muzyki dawnej, jak i uczestników pragnących wzbogacić zakres dotychczasowych umiejętności gry na instrumentach współczesnych o praktykę gry na instrumentach historycznych. Oprócz kwestii stylu w kontekście historycznych praktyk wykonawczych w muzyce solowej i kameralnej, oraz doskonalenia techniki instrumentalnej, w procesie kształcenie wiolonczelisty dużo miejsca zajmuje problematyka wykonywania basso continuo. To właśnie tym zagadnieniom przeznaczona zostanie zasadnicza część tego kursu. Akceptowane są zarówno instrumenty historyczne oraz ich kopie jak i instrumenty współczesne. Istnieje możliwość wypożyczenia barokowych i klasycznych smyczków po wcześniejszym kontakcie z organizatorami.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych;
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe;
– wykłady, seminaria;
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas;
Warunki
Języki wykładowe: polski, angielski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6
Krzysztof Firlus
Adresowana jest zarówno do doświadczonych gambistów jak i do muzyków, którzy dopiero zamierzają rozpocząć naukę gry na tym instrumencie. Oprócz doskonalenia techniki instrumentalnej i pracy nad repertuarem solowym, kursy stanowią unikatową okazję do wspólnej gry w konsorcie gambowym. Istnieją pewne, ograniczone możliwości związane z wypożyczeniem smyczków i instrumentów. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt z organizatorami.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– udział w konsorcie gambowym;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6
Ewa Mrowca
Zuzanna Budziarek
Klasa klawesynu i realizacji basso continuo, serdecznie zaprasza klawesynistów, organistów oraz pianistów, w tym osoby które chciałyby rozpocząć swoja przygodę z klawesynem. Obok pracy nad repertuarem solowym (od XVI do XVIII w.), aspektami interpretacyjnymi jak i technicznymi, będziemy koncentrować się na realizacji b.c. Jak zawsze rano stroimy wspólnie klawesyn, a także codziennie będziemy analizować fragmenty traktatów dotyczących realizacji b.c. Do dyspozycji będą następujące instrumenty: klawesyn niemiecki Christian Zell 1728 (Bruce Kennedy, Amsterdam 1993), klawesyn włoski Carlo Grimaldi 1697(Antonio Martini, Ravenna 2008), klawesyn włoski Bartolomeo Cristofori (Matthias Kramer, Rosengarten 1998) oraz klawesyn flamandzki, wykonany przez mistrza Freda Bettenhausena na wzór historycznego Ruckersa (IR-Versailles) z 1628 roku.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– zajęcia ze strojenia i pielęgnacji klawesynu;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski, niemiecki
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6
Marcin Szelest
Adresowana jest zarówno do osób zgłębiających zagadnienia wykonawcze muzyki dawnej, jak i uczestników pragnących wzbogacić zakres dotychczasowych umiejętności gry na instrumentach współczesnych o praktykę gry na instrumentach historycznych. Do dyspozycji uczestników będą między innymi organy Christopha Heinricha Obucha (1713–1787) z Morąga, znajdujące się obecnie w kaplicy Zamku biskupów warmińskich. Instrument (1760) umieszczony jest w rzeźbionym i złoconym prospekcie organowym powstałym w latach 1760-1761, w warsztacie rzeźbiarza Chrystiana Bernarda Schmidta z Reszla. Pod względem brzmienia i zastosowanych rozwiązań organy odzwierciedlają doświadczenia zebrane przez Obucha podczas jego podróży, łącząc tradycje wielu regionów. Niezachowane elementy instrumentu odtworzone zostały w latach 2022–2024 przez firmę Zych Zakłady Organowe na podstawie rozległych badań instrumentoznawczych przy innych instrumentach Obucha oraz jego nauczycieli. Instrument nastrojony został we właściwej dla regionu temperacji autorstwa Johanna Georga Neidhardta (ok. 1680–1739). Rzeczoznawcą i opiekunem merytorycznym konserwacji instrumentu był prof. Krzysztof Urbaniak.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6
Tatiana Asmolkowa
Z przyjemnością zapraszamy do udziału w naszych zajęciach z tańca historycznego, które oferują niezwykłą okazję do zgłębienia tajników dawnych stylów tanecznych. Program naszych lekcji jest starannie zaplanowany z myślą o dwóch grupach: początkujących, którzy pragną poznać podstawy, oraz zaawansowanych tancerzach, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi tańcami od renesansu po barok, co pozwoli na głębsze zrozumienie kontekstu kulturowego i historycznego. Zapewniamy profesjonalne wsparcie i indywidualne podejście do każdego uczestnika, co sprzyja efektywnej nauce. Serdecznie zachęcamy do dołączenia do naszej pasjonującej społeczności miłośników tańca historycznego!
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia grupowe;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski, rosyjski
Stopnie zaawansowania:
– początkujący
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 20
Anna Swoboda
Zapraszamy uczniów i studentów szkół oraz akademii muzycznych do udziału w profesjonalnych kursach lutni, skierowanych zarówno do osób z doświadczeniem w grze na historycznych instrumentach jak i tych (np. gitarzystów klasycznych), którzy chcieliby właśnie w Lidzbarku Warmińskim nabyć pierwszych kontaktów z takimi instrumentami jak lutnia, teorba czy gitara barokowa. Program kursów jest dostosowany do różnych poziomów zaawansowania, obejmując repertuar od renesansu po barok. Uczestnicy będą mieli również możliwość udziału w warsztatach i koncertach, co pozwoli na praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności. Zachęcamy do kontaktu w celu uzyskania szczegółowych informacji oraz zapisów.
Uczestnictwo obejmuje:
– zajęcia indywidualne;
– zajęcia z zespołów kameralnych;
– możliwość udziału w koncercie finałowym;
– udział w wykładach i zajęciach dodatkowych.
– bezpłatny wstęp na koncerty festiwalowe
– wykłady, seminaria
– zajęcia dodatkowe w ramach poszczególnych klas
Warunki:
Języki wykładowe: polski, angielski, niemiecki
Stopnie zaawansowania:
– początkujący (również gitarzyści-amatorzy)
– średnio zaawansowany
– zaawansowany – profesjonalny
Maksymalna liczba czynnych uczestników: 6